När reklam riktas mot människor är det i första hand mycket viktigt att nå ut. Vidare är innehållet i reklamen avgörande för att locka mottagaren. Därför behöver texter formuleras på ett sätt som ger läsaren en personlig koppling till texten. Att uppleva reklam som personlig ökar chanserna att läsaren undersöker erbjudandet närmare. Utöver att mottagaren troligtvis lockas mer av reklamen, blir texten mer unik och minskar risken för att den hamnar i spam.
Att inleda mail med personliga fraser
Unika inledningar och nyskapande ger mail som man kan få mycket värde i. Många sidor använder redan användarens förnamn i hälsningsfrasen. Att denna metod används frekvent och att många nu har vetskap om att det enbart är en programmering, gör att de inte längre upplevs som personliga. Exempel på inledningar kan bestå av sajtens bästa erbjudande free spins erbjudande , eller om personen har besökt sidan tidigare; ett erbjudande riktat mot vad personen redan besökt mest och verkar intresserad av.
Tips att ta med i reklam
Människor lockas av många olika saker. Spänning, nyfikenhet och storvinster är några av dessa. Formulera därför texten på ett sätt som framhäver dessa känslor. Eftersom människor dagligen matas med reklam, behöver dessa kunna fångas vid första anblick och inte kräva att mottagaren ska läsa vidare. Skriv därför på ett kort och koncist sätt samt framhäv den information som är viktig att mottagaren ser genom exempelvis bilder eller animationer som fångar mottagarens uppmärksamhet.
Det är också viktigt att komma ihåg betydelsen av en attraktiv design. Välj därför färger, former och formalia med omsorg vid reklamutskick. Var noggrann med att göra reklamen enkel att förstå och att sajten är lättillgänglig utifrån reklamutskicket, exempelvis genom att lägga in många direktlänkar till sajten som mottagaren avses gå in på. Hela mailet kan med fördel vara direktlänkat så att mottagaren hittar till sajten oavsett var den klickar.